Ajankohtaisia asioita

Tälle sivulle keräämme ajankohtaista tietoa asioista ja ilmiöistä sekä pyrimme avaamaan asioita jotka askarruttavat – niin pitkälle kun NDA-sopimuksemme ja muut liikesalaisuuksiin liittyvät velvoitteemme antavat myöden. Toimintamme ei todellakaan ole mitään salatiedettä ja haluamme antaa harrastajille myös mahdollisimman paljon näköalaa siihen mitä on tapahtumassa keräilyharrastuksemme kulisseissa! (*^v^*)


4.2.2024 I Maksupalveluntarjoajamme vaihtuu – Visma Pay poistuu, tilalle tulee Verifone Finland.

Siirtymä ei aiheuta palvelussamme mitään olennaisia muutoksia, kaikki yleisimmät maksutavat säilyvät edelleen muuttumattomina. Käytännössä vain palveluntarjoajan logo ja ulkoasu vaihtuvat. Lisäksi osamaksu on jälleen käytössä Klarna-maksutavan avulla, ja pyrimme myöhemmin lisäämään vielä muita vaihtoehtoja!

Finanimen 2024 con kalenteri

24.1.2024 mennessä vahvistetut conit.

Desucon Frostbite26. -28.1.2024
Heroes Comic Con Finland10.-12.5.2024
Kotae Expo29.-30.6.2024

6.1.2024 | Punaisen meren alueen levottomuudet aiheuttavat merkittäviä ongelmia rahdin kuljetuksille

Joulukuussa alkaneet alueelliset epävakaudet ovat aiheuttaneet merkittäviä ongelmia rahtilaivoille, joiden kyydissä merkittävä osa omistakin toimituksistamme matkustaa. Seuraamme tilannetta tiiviisti ja tiedotamme ennakkojen myöhästymisistä aina kun mahdollista. Tässä tilanteessa aika-arviot kuitenkin ovat parhaimmillaankin valistuneita arvauksia sillä osa laivoista kuitenkin pääsee aina etenemään, ja osa valitsee kiertoreitin. Seurantaa tähän ei kuitenkaan ole olemassa koska varustamo ei kerro meille missä tietyssä aluksessa mikäkin kontti on, joten voimme vain odottaa että kontti skannataan EU-rajalla tulliin.

Varustamojen henkilökunnan turvallisuus ja alueen tilanteen kärjistymisen välttäminen ovat kuitenkin mielestämme nyt tilanteessa tärkeintä, kaikki osapuolet tekevät varmasti parhaansa että liikenne palautuu normaaliksi pian. Kiitämme kärsivällisyydestä!

17.9.2022 – PayPal maksutapalisä voimassa, miksi?

PayPalin perimät kauppiasprovisiot ovat muihin palveluntarjoajiin verrattuna aivan omaa luokkaansa, me olemme pitkään maksaneet nämä kustannukset maksutapaa suosivien asiakkaidemme puolesta. Nyt laukkaavan inflaation ja muiden kustannusten nousun aiheuttaessa meille valtavia paineita hintojen nostoon tämä ei valitettavasti ole meille enää mahdollista.

Pohdimme pitkään eri vaihtoehtoja miten voisimme ratkaista asian; provisiokustannusten siirtäminen kaikkien asiakkaiden maksettavaksi kaikkia hintoja korottamalla ei mielestämme olisi reilua joten päädyimme asettamaan PayPalille 2% maksutapalisän joka kattaa heidän hinnoittelunsa erotuksen. Näin PayPal säilyy edelleen käytettävissä ja palvelusta maksavat vain sen käyttäjät (ja me toki maksamme edelleen oman osamme PayPalin proviosiosta).

Mieluiten tarjoaisimme PayPalia edullisemmin mutta valitettavasti he eivät tule yhtään meitä vastaan hinnoittelusta keskusteltaessa. Tutkimme kyllä aina kaikki mahdollisuudet ja teemme paljon töitä että hintamme pysyvät edullisina näinä haastavina aikoina. Lämmin kiitos kaikille upeille asiakkaillemme – te teette toiminnastamme mahdollista! (^ᴗ^)

17.7.2022 – Kasvavia viiveitä kirjepostin perille saapumisessa, “toiminnan tehostamisen” tuloksena Posti ajelee terveisiä satoja kilometrejä pitkin Suomea kirjeidemme kanssa.

Kirjepostimme hitaudesta, emme voi asialle mitään koska Posti on päättänyt yksipuolisesti muuttaa (näkemyksemme mukaan laiminlyödä) ennakkoon maksettuja sopimuksia; kirjepostin lähetyksen pitäisi sopimuksen mukaan saapua viimeistään viiden työpäivän kuluessa mutta viime aikoina olemme saaneet säännönmukaisesti palautetta että toimituksissa kestää kaksi, pahimmillaan kolme viikkoa. Tämä johtunee taas Postin “tehostamistoimista” joilla on meihin asiakkaisiin aivan täysin päin vastainen vaikutus – menettely herättää ihmetystä aikana jolloin turhaa ajoa rekoilla pitäisi ehdottomasti vähentää silläkin riskillä että se tuottaisi joitakin lisätyöpaikkoja – Yle on ansiokkaasti tehnyt asiasta artikkelinkin (https://yle.fi/uutiset/3-12531237).

Kiitos kärsivällisyydestänne, tutkimme jatkuvasti vaihtoehtoisia toimitustapoja.

4.12.2021PayPal vs Visma/Paytrail/ym.

PayPaliin liittyy muutamia seikkoja jotka jäävät palvelun etusivulla mainitsematta, mutta palvelua käyttävän kuluttajan olisi ehdottoman hyvä tietää.

Sopimusehtojensa puitteissa (joihin käyttäjä sitoutuu tilin luomisen yhteydessä) Paypal pidättää luvan kerätä ja toimittaa asiakkaistaan ja maksutapahtumista tietoja “kolmannen osapuolen” yhteistyökumppaneilleen. Kotipaikkansa perusteella ja siten USA:n väljemmän lainsäädännön alla toimivana PayPal välittää myös asiakkaallensa (joka siis on myyjä) ostajasta ja tapahtumasta enemmän tietoa kun mikään muu maksutapa; varsinkin jos verrataan Suomessa rekisteröityihin, Finanssivalvonnan viranomaisena hyväksymiin ja Suomen lain vaikutuspiirissä oleviin maksunvälittäjiin kuten esim Paytrail tai Finanimen kumppani Visma Pay. Myyjältä PayPal taas ottaa tästä hyvästä paljon enemmän provisiota muihin verrattuna, ja pienyrittäjällä tämä iskee kovaa kannattavuuteen.

Mutta entäpä GDPR? Tässä kohtaa kuvaan astuu PayPalin EU:ssa sijaitseva sivukonttori joka on rekisteröity monien muiden yritysten tavoin – yllätys yllätys – Luxemburgiin, koska juuri siellä sattuu olemaan paikallinen lainsäädäntö sanotaanko suotuisa yritysten verotuksellisiin ja muihin tarpeisiin. PayPal ei hoida itse asioitaan EU:ssa valvontaviranomaisien suuntaan vaan sen puolesta asiamiehenä toimii toinen Luxemburgilainen yritys, ja näin ei tosiasiallinen GDPR:n noudattamisen – tai oikeastaan minkään muunkaan yhteiskunnallisen velvoitteen valvonta ei ole Luxemburgin paikallisen lainsäädännön vuoksi mahdollista. Aiheesta on kyllä julkisuudessa kirjoitettu paljon mutta nämä artikkelit jäävät usein vähälle huomiolle. Ja toisaalta onhan käyttäjä antanut luvan tietojen keräämiseen suostuessaan käyttäjäsopimuksen ehtoihin, harva meistä niitä kuitenkaan oikeasti ajatuksella lukee monine päivityksineen.

PayPal on kuitenkin luottamusta herättävä ja luonut vaikuttavan kuvan turvallisesta asioinnista joten ymmärrettävästi monet asiakkaamme edelleen toivovat Paypalia maksutapana ja eräänlaisena varmistajana; ja kyllä ulkomaisien liikkeiden kanssa maksettaessa se ostajan rahallisena turvana puolustaakin paikkaansa huijareita vastaan. Kuluttaja vain maksaa käytöstä yksityisyydellään.

Näistä syistä olemmekin jopa harkinneet PayPalista luopumista kotimaan maksuliikenteessä koska siitä tosiasiallisesti on enemmän haittaa kun hyötyä sekä asiakkaillemme että meille, mutta toisaalta samalla haluamme aidosti kyllä tarjota tilaajillemme vapauden valita mahdollisimman monesta maksutavasta itselleen sopivimman, ilman ohjausta ja pakottamista johonkin tiettyyn maksutapaan. Asiakkaamme ovat meille arvokkaita.