Ajankohtaisia asioita

Tälle sivulle keräämme ajankohtaista tietoa asioista ja ilmiöistä sekä pyrimme avaamaan asioita jotka askarruttavat – niin pitkälle kun NDA-sopimuksemme ja muut liikesalaisuuksiin liittyvät velvoitteemme antavat myöden. Toimintamme ei todellakaan ole mitään salatiedettä ja haluamme antaa harrastajille myös mahdollisimman paljon näköalaa siihen mitä on tapahtumassa keräilyharrastuksemme kulisseissa! (*^v^*)


17.7.2022 – Kasvavia viiveitä kirjepostin perille saapumisessa, ”toiminnan tehostamisen” tuloksena Posti ajelee terveisiä satoja kilometrejä pitkin Suomea kirjeidemme kanssa.

Kirjepostimme hitaudesta, emme voi asialle mitään koska Posti on päättänyt yksipuolisesti muuttaa (näkemyksemme mukaan laiminlyödä) ennakkoon maksettuja sopimuksia; kirjepostin lähetyksen pitäisi sopimuksen mukaan saapua viimeistään viiden työpäivän kuluessa mutta viime aikoina olemme saaneet säännönmukaisesti palautetta että toimituksissa kestää kaksi, pahimmillaan kolme viikkoa. Tämä johtunee taas Postin ”tehostamistoimista” joilla on meihin asiakkaisiin aivan täysin päin vastainen vaikutus – menettely herättää ihmetystä aikana jolloin turhaa ajoa rekoilla pitäisi ehdottomasti vähentää silläkin riskillä että se tuottaisi joitakin lisätyöpaikkoja – Yle on ansiokkaasti tehnyt asiasta artikkelinkin (https://yle.fi/uutiset/3-12531237).

Kiitos kärsivällisyydestänne, tutkimme jatkuvasti vaihtoehtoisia toimitustapoja.

30.4.2022 – Good Smile Company nostaa Pop Up Parade -figuurien hintoja

Vapaasti käännettynä ja tiivistettynä; tulevien Pop Up Parade -figuurien tukkuhintoja tullaan nostamaan 15-20% . (Hintojen nosto ei vaikuta takautuvasti Finanimelta aiemmin tehtyihin ennakkotilauksiin.)

https://www.goodsmile.info/en/post/5599/Notice+Regarding+MSRP+Increase+for+POP+UP+PARADE+Series+Figures.html

9.3.2022 – Japanin posti keskeyttää lentorahdin kuljetuksen Suomeen

Ukrainan tilanteen vuoksi Japanin Posti keskeyttää käytännössä kaiken lentorahdin toimittamisen Suomeen – tämä kannattaa huomioida hankintoja suunniteltaessa! Oma toimitusketjumme ei tästä vaarannu, vaan kaikki Finanimen ennakot pysyvät aikataulussaan (valmistajasta johtuviin ja muihin ”normaaleihin” viivästelyhin kannattaa kuitenkin edelleen varautua, niiltä osin harrastuksemme ei muutu todennäköisesti koskaan…)

Käytännössä tämä siis tarkoittaa Japanista tilattaessa kuljetuskustannuksille jo valmiiksi kohonneiden polttoainehintojen lisäksi melkoista lisänousupiikkiä muiden toimijoiden luonnollisesti reagoiden tarpeen kasvuun. Olemme itsekin jo saaneet pieniä vihjeita käyttämiemme kuriirien suunnalta, että kohta sopimushinnastoja tarkistetaan ja todennäköisesti hyvinkin nopealla aikataululla. Sopimuksemme ovat onneksi kuitenkin melkoisen pesunkestäviä joten joitakin yksittäisiä toimeksiantoja lukuunottamatta (joista olemme olleet jo ko. asiakkaisiin yhteydessä) tämä ei vielä vaikuta toimintaamme.

https://www.post.japanpost.jp/int/information/2022/0308_01_en.html

22.1.2022 – Missä toimitukset..?

Suuri osa toimituksistamme on myöhässä, ja myöhästelyt tulevat todennäköisesti jatkumaan vielä keväällä 2022. Seuraava Englanninkielinen kuvakaappaus kiteyttää tilanteen hyvin:

Lähde: Financial Times, https://www.ft.com/content/e087a2d7-0720-4a55-8aea-71d0ddf88635

Kuljetusyhtiöt eivät tietenkään tee tilannetta tahallaan hankalaksi, tällä hetkellä ei vain maailmalla ole riittävästi kuljetuskapasiteettia. Syynä tähän ovat mm. lisääntyneet kuljetukset, pula kuljetuskonteista, laivayhtiöiden tilaisuus romuttaa vähänkään vanhempaa kalustoaan*, satamatyöskentelijöiden haasteet edelleen Euroopassa vallitsevien – joskin lieventyvien – pandemiarajoitusten kanssa. Tässä tilanteessa kuljetusyhtiöt ovat päättäneet priorisoida isoja asiakkaitaan. Käytämme toimittajiemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa kaikki mahdolliset kustannustehokkaat vipuvarret saadaksemme toimitukset ajallaan mutta tilanne on erittäin vaikea.

*Raudan ja teräksen hinta on tällä hetkellä moninkertainen vuoden takaiseen markkinahintaan, joka on toiminut tehokkaana kannustimena varustamoille alkaa romuttamaan vanhempaa, mutta silti toimivaa kalustoa ja rakennuttaa uusia ja taloudellisempia aluksia tilalle. Tämä siirtymä kuitenkin kestää, rauta pitää myydä nyt ja uudet alukset valmistuvat vasta aikanaan joten kuljetuskapasiteetti on hetkellisesti pienempi.

5.12.2021 – Finanime muuttaa, noutopiste tulossa Helsinkiin!

Pitkän etsinnän jälkeen sopivat toimitilat löytyivät ja ensi viikon aikana muutamme varastomme uusiin tiloihin! (Muutto voi aiheuttaa viivästyksiä viesteihin vastaamisessa, tilaukset hoidamme normaalisti.) Uudet tilat ovat isommat ja soveltuvat meille loistavasti; kunhan ensin saamme puitteet kuntoon alammekin ajoittain pitämään paljon toivottua noutopistettä auki! Muutakin mukavaa on toki suunnitteilla, mutta siitä infoamme lisää myöhemmin…

4.12.2021PayPal vs Visma/Paytrail/ym.

PayPaliin liittyy muutamia seikkoja jotka jäävät palvelun etusivulla mainitsematta, mutta palvelua käyttävän kuluttajan olisi ehdottoman hyvä tietää.

Sopimusehtojensa puitteissa (joihin käyttäjä sitoutuu tilin luomisen yhteydessä) Paypal pidättää luvan kerätä ja toimittaa asiakkaistaan ja maksutapahtumista tietoja ”kolmannen osapuolen” yhteistyökumppaneilleen. Kotipaikkansa perusteella ja siten USA:n väljemmän lainsäädännön alla toimivana PayPal välittää myös asiakkaallensa (joka siis on myyjä) ostajasta ja tapahtumasta enemmän tietoa kun mikään muu maksutapa; varsinkin jos verrataan Suomessa rekisteröityihin, Finanssivalvonnan viranomaisena hyväksymiin ja Suomen lain vaikutuspiirissä oleviin maksunvälittäjiin kuten esim Paytrail tai Finanimen kumppani Visma Pay. Myyjältä PayPal taas ottaa tästä hyvästä paljon enemmän provisiota muihin verrattuna, ja pienyrittäjällä tämä iskee kovaa kannattavuuteen.

Mutta entäpä GDPR? Tässä kohtaa kuvaan astuu PayPalin EU:ssa sijaitseva sivukonttori joka on rekisteröity monien muiden yritysten tavoin – yllätys yllätys – Luxemburgiin, koska juuri siellä sattuu olemaan paikallinen lainsäädäntö sanotaanko suotuisa yritysten verotuksellisiin ja muihin tarpeisiin. PayPal ei hoida itse asioitaan EU:ssa valvontaviranomaisien suuntaan vaan sen puolesta asiamiehenä toimii toinen Luxemburgilainen yritys, ja näin ei tosiasiallinen GDPR:n noudattamisen – tai oikeastaan minkään muunkaan yhteiskunnallisen velvoitteen valvonta ei ole Luxemburgin paikallisen lainsäädännön vuoksi mahdollista. Aiheesta on kyllä julkisuudessa kirjoitettu paljon mutta nämä artikkelit jäävät usein vähälle huomiolle. Ja toisaalta onhan käyttäjä antanut luvan tietojen keräämiseen suostuessaan käyttäjäsopimuksen ehtoihin, harva meistä niitä kuitenkaan oikeasti ajatuksella lukee monine päivityksineen.

PayPal on kuitenkin luottamusta herättävä ja luonut vaikuttavan kuvan turvallisesta asioinnista joten ymmärrettävästi monet asiakkaamme edelleen toivovat Paypalia maksutapana ja eräänlaisena varmistajana; ja kyllä ulkomaisien liikkeiden kanssa maksettaessa se ostajan rahallisena turvana puolustaakin paikkaansa huijareita vastaan. Kuluttaja vain maksaa käytöstä yksityisyydellään.

Näistä syistä olemmekin jopa harkinneet PayPalista luopumista kotimaan maksuliikenteessä koska siitä tosiasiallisesti on enemmän haittaa kun hyötyä sekä asiakkaillemme että meille, mutta toisaalta samalla haluamme aidosti kyllä tarjota tilaajillemme vapauden valita mahdollisimman monesta maksutavasta itselleen sopivimman, ilman ohjausta ja pakottamista johonkin tiettyyn maksutapaan. Asiakkaamme ovat meille arvokkaita.


21.7.2021.

Rahtikustannukset toimituksillemme valmistajilta varastollemme ovat kasvaneet merkittävästi pandemian rajoitustoimista johtuen, kaavio kertoo karua tarinaansa. Kustannukset ovat nousseet huimat 830 % vuoden sisällä, eli lähes kymmenkertaisiksi! Lähde (SCSFI Europe): https://en.sse.net.cn/indices/scsfinew.jsp

Toistaiseksi olemme toimittajiemme kanssa yhteistyössä kyenneet puskuroimaan hintojen nousun tilaajiemme puolesta, mutta koska kuljetuksien hinnat eivät ala näyttämään palautumisen merkkejä alkaa se pian väistämättä vaikuttaa hintoihin. Japanin kollegamme eivät onneksi näitä kustannuksia joudu kärsimään mutta Suomeen tilaaja kylläkin itse vielä enemmän, EMS-kuljetukset ovat kallistuneet myös merkittävästi heinäkuun 2021 alusta.