Toimitusehdot

Päivitetty  02/2024

FINANIMEN AJANKOHTAISET TOIMITUSEHDOT

1. Yleiset ehdot

Näitä sopimusehtoja sovelletaan Finanime Sekain (myöh. Finanime) ja sen asiakkaiden välisessä kauppasuhteessa.

Finanimen välittämien palveluiden ja tuotteiden osalta sovelletaan myös kyseisen palveluntarjoajan määrittelemiä sopimusehtoja. Finanimella on oikeus päivittää näitä sopimusehtoja ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja, jotka on luettavissa Finanimen kotisivuilta.

Finanime ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaisena esteenä pidetään sellaista ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta, joka on Finanimen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.

2. Asiakas ja tietosuoja

Finanimen tuotteet ja verkkokauppa on suunnattu harrastajille, ei jälleenmyyjille. Kauppasuhteessa noudatetaan soveltuvaa Suomen ja EU:n lainsäädäntöä. Alle 15-vuotiaat eivät ole sallittuja Finanimen asiakkaina, alaikäinen asiakas tarvitsee huoltajansa suostumuksen tilatakseen.

Tilauksen tehdessään asiakas antaa EU:n Yleisen Tietosuoja-asetuksen mukaisen suostumuksensa käsitellä tarvittavia henkilötietojaan. Asiakas on velvoitettu luovuttamaan tilausta tehdessään täydelliset ja oikeelliset yhteystietonsa, jotka sisältävät vähintään nimen, osoitteen ja puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen.

Asiakkaiden tiedot tallennetaan Finanimen asiakasrekisteriin, jossa olevia tietoja käytetään Finanimen ja asiakkaan välisen asiakassuhteen ylläpitämiseen. Tietoja ei käytetä suoramarkkinointiin – vain normaaliin yhteydenpitoon asiakassuhteessa. Tietoja ei milloinkaan luovuteta Finanimen ulkopuolelle, paitsi perintään tai laskutukseen liittyvissä asioissa sekä lainsäädännön erikseen niin velvoittaessa. Ilmoitamme aina välittömästi kyselyn kohteelle/asiakkaalle mikäli joku yksityinen taho tai viranomainen tiedustelee meiltä yksittäistä asiakasta tai ylipäätään asiakkaita koskevia tietoja, emmekä koskaan luovuta tietoja ilman tuomioistuimen lainvoimaista määräystä. Henkilötietoja ei siirretä Euroopan Unionin ulkopuolelle. Halutessaan asiakas (luonnollinen henkilö) voi rekisteröidä ja luoda itselleen palveluun käyttäjätilin, johon kirjattujen tietojen tulee olla todenmukaisia. Yhdellä luonnollisella henkilöllä saa olla vain yksi käyttäjätili kerrallaan. Finanime varaa oikeuden täyteen järjestelmän hallintaan, mukaan lukien (mutta ei rajoittuen) tarvittaessa poistaa tili ilman ennakkovaroitusta tai lopettaa palvelu kokonaan. Asiakkaan velvollisuus on pitää tilinsä käyttäjätunnus ja salasana huolellisesti tallessa eikä paljastaa niitä ulkopuolisille, Finanimen henkilökunta tai ylläpito ei tiedä eikä koskaan kysy asiakkaalta tilin salasanaa.

Asiakas voi tarkistaa itseään koskevat tiedot ottamalla yhteyttä Finanimen asiakaspalveluun. Yhteydenotot on tehtävä kirjallisena ja toimitettava allekirjoitettuina osoitteeseen: Finanime Sekai, Torivoudintie 3, Liiketila 2, 00640 Helsinki. Henkilötietolain mukainen rekisteriselosteemme on nähtävissä täältä. Asiakas voi milloin tahansa hallita omia tietojaan ja pyytää niiden välitöntä ja pysyvää poistoa Finanimen tietojärjestelmistä ellei lainsäädäntö, avoimet laskut tai perintätoimet estä tietojen poistamista.

Finanimen sivustolla saatetaan käyttää evästeitä (Cookies), joiden avulla sivustoa voidaan kehittää edelleen aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi. Evästeiden tehtävä on mahdollistaa, helpottaa, parantaa ja nopeuttaa asiointikokemusta. Evästeitä voidaan käyttää myös parempien tarjousten ja henkilökohtaisempien tuotesuositusten tarjoamiseksi asiakkaalle.

Finanime tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tilata ilmaisen uutiskirjeen, joka toimitetaan sähköpostitse. Tilauksen yhteydessä kerätään vain tieto sähköpostiosoitteesta ja väärinkäytösten estämiseksi myös teknisesti vahvistetaan, että tilaajalla on pääsy ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen ennen jakelun aloittamista. Asiakas voi milloin tahansa peruuttaa uutiskirjeen tilauksen klikkaamalla uutiskirjeessä olevaa tilauksen peruuttamispainiketta. Finanime pidättää kaikki oikeudet uutiskirjeen ja sen sisällön osalta ja varaa oikeuden olla julkaisematta uutiskirjettä ilman erillistä ilmoitusta. K18-version tilaaja vakuuttaa tilausta tehdessään olevansa täysi-ikäinen.

3. Hinnoittelu

Hinnat sisältävät arvonlisäveron sekä Posti Oy:n suorittaman kuljetuksen asiakkaan lukuun Suomessa, asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen, vaihtoehtoisesti Postin valitsemaan toimipisteeseen tai Finanimen harkinnan mukaan päivittäisjakelun yhteydessä toimitusosoitteeseen. Asiakas vastaa aina osoitetietojen oikeellisuudesta, samoin tilauksen teon jälkeen osoitetietojen mahdollisien muutoksien oma-aloitteisesta ilmoittamisesta Finanimelle, ilman eri ilmoitusta tilaus toimitetaan aina asiakkaan antamien osoitetietojen perusteella. Asiakas vastaa virheellisten tietojen vuoksi aiheutuvista, lähetyksen uudelleen ohjauksesta syntyvistä kuluista.

Hintoihin eivät sisälly asiakkaan mahdollisesti ottamat Postin lisäpalvelut (mukaan luettuna mutta ei rajoittuen: postiennakko, kotiinkuljetus, särkyvä). EU:n ulkopuolelle emme pääsääntöisesti toimita, muihin EU-maihin toimitettaessa hintaan lisätään lisäkuljetusmaksu toimitettaessa. Kuljetusmaksu määräytyy tuotteen ja mukana tulevan pakkauksen koon ja painon mukaan, ja huomioiden myyntiartikkeleiden merkittävästi vaihtelevat pakkauskoot on tilaajien kannalta kohtuullisempaa laskea kuljetuskustannukset tuotekohtaisesti ja sisällyttää ne hintoihin. Haluttaessa erittelemme kustannukset eri pyynnöstä. Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo.

Tarkastamme hinnat tilauksen käsittelyhetkellä. Jos tuotteen hinta nousee ennen tilauksen lähetystä, toimitamme ne alkuperäisellä hinnalla.

Mahdolliset toimitusaika-arviot ovat viitteellisiä, ja ne on laadittu toimittajien antamien tietojen perusteella. Finanime tai sen käyttämät toimittajat eivät ole vastuussa vaikutuspiirinsä ulkopuolelta tulevien ennalta arvaamattomien muutosten aiheuttamista viivästyksistä. Finanime ei myy tuotteitaan jälleenmyytäväksi.

Tuotteiden ikärajoja noudatetaan niin kuin laissa on määrätty. K-18-tuotteiden tilaaminen vaatii täysi-ikäisyyden vahvistamista Finanimelle.

4. Toimittaminen

Tilauksen käsittely pyritään tekemään kahden työpäivän kuluessa sisällä sen vastaanottamisesta. Tilauksella tarkoitetaan tässä yhteydessä tilausta, jonka kaikki tuotteet ovat heti saatavilla varastossamme, sekä tilauksen maksu on hyväksytty. Mikäli asiakkaan nimissä tehdään virheellisiä tai ilkivaltaisia tilauksia, on Finanimella oikeus kieltäytyä toimittamasta kyseiselle asiakkaalle tilauksia.

Finanime ei ole velvollinen varaamaan muita saman tilauksen tuotteita asiakkaalle, jos yhden tuotteen saatavuus on huono, tai sen toimitus viivästyy Finanimesta riippumattomista syistä. Asiakas voi vaihtoehtoisesti hyväksyä joko viivästyneen tuotteen jälkitoimituksen tai tilauksen perumisen. Jälkitoimituksen mahdolliset postikulut veloitetaan erikseen. Tilauksessa olevia tuotteita varataan enintään 7 päivää, jolloin tilaus perutaan, ellei asiakas ole suostunut jälkitoimitukseen Finanimen ehtojen mukaisesti.

5. Ennakkotilaukset

Finanime tarjoaa asiakkaalle käyttöön ennakkotilausjärjestelmän, jonka avulla asiakas voi varata tuotteen tilattavaksi ennen sen julkaisua. Finanime korostetusti varaa kaikki oikeudet ennakkotilausjärjestelmänsä hallintaan, mukaan lukien mutta ei rajoittuen käyttöoikeuksien hallinta.

Ennakkotilaus on sitova. Ennakkotilausjärjestelmän kautta tehdystä varauksesta ei pääsääntöisesti* pyydetä ennakkomaksua vaan ennakkotilaukset maksetaan myöhemmin tuotteen saavuttua toimittajan varastoon jolloin tilaus voidaan toimittaa kohtuullisessa ajassa maksun suorittamisesta (Finanimesta riippumattomat, esim. toimittajasta ja kuljetusyhtiöstä johtuvat viivästykset saattavat vaikuttaa toimitusaikaan). Mikäli tilaaja haluaa maksaa ennakkotilauksen etukäteen ennen toimitusta, asiakas voi ottaa yhteyttä Finanimeen jolloin maksutapa ensisijaisesti järjestetään normaalein verkkokaupassa käytettävissä olevin teknisin keinoin.

*Osassa ennakkotilauksista pyydetään osa maksusta etukäteen ennakkomaksuna jota ei palauteta mikäli tilaus peruuntuu asiakkaasta johtuvista syistä. Nämä tuotteet tilataan erikseen asiakasta varten, menettely on aina selvästi merkattu tuotesivulle ja ennakko vahvistetaan vasta ennakkomaksun suorittamisen jälkeen. Postiennakko ei sovellu maksutavaksi ennakkomaksulle.

Asiakkaan halutessa perua ennakkotilauksensa tulee asiakkaan olla yhteydessä Finanimeen kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse liittäen mukaan ennakkotilauksen numeron tai vastaamalla ennakkotilauksen vahvistusviestiin säilyttäen aiemman viestiketjun. Asiakkaan tekemä yksi tai useampi ennakkotilauksen peruuttaminen voi johtaa, muun muassa mutta ei rajoittuen, Finanimen ennakkotilausjärjestelmän käyttöoikeuden rajoitukseen tai menetykseen.

Finanime varaa oikeuden perua ennakkotilauksen mikäli toimituksessa ilmenee ylivoimainen este (esimerkiksi tilanne jossa valmistaja ei kykene toimittamaan riittävää määrää tuotteita jälleenmyyjille jolloin osa tai kaikki varauksista joudutaan perumaan, tai lisensointi muuttuu ja myynti ei ole mahdollista Suomessa). Finanime ilmoittaa asiasta viipymättä asiakkaille joiden varauksia tilanne koskee.

Finanime varaa oikeuden pyytää asiakasta tunnistautumaan maksutapahtuman avulla. Vahvistusta pyydetään vain poikkeuksellisissa tapauksissa asiakkaan ostokäyttäytymisen ollessa epätyypillistä; menettely sulkee pois esim. petosrikoksen epäilyä (tahallisesti toisen nimiin tehtyjä tilauksia) ja näin edistää asiakkaiden turvallisuutta. Tällöin asiakkaan tulee suorittaa Finanimen lähettämän laskun, linkin, suojatun tuotesivun tai muulla tavoin toimittaman maksutavan kautta yhden (1) euron arvoinen maksu käyttäen Visma Pay -maksutapaa. Onnistuneen maksutapahtuman jälkeen Finanime palauttaa viipymättä suorituksen takaisin asiakkaan käyttämälle maksuvälineelle ja ennakkotilaukset voidaan hyväksyä harkinnan mukaan.

6. Maksaminen

Finanimen maksuvälittäjänä toimivat Visma Payments Oy, PayPal sekä Klarna.

Lue lisää PayPalista: https://www.paypal.com/fi/webapps/mpp/ua/legalhub-full?locale.x=fi_FI

Lue lisää Visma Paysta: https://www.vismapay.fi/

Visma Pay -palvelun kautta voit maksaa verkkopankkitunnuksilla, lompakolla, maksukorteilla (credit/debit), laskulla tai osamaksulla. Käytettävissä ovat seuraavat maksutavat: Osuuspankki, Nordea, Danske Bank, Oma Säästöpankki, Säästöpankki, Aktia, Paikallisosuuspankit, S-Pankki, Handelsbanken, Ålandsbanken, MobilePay, Pivo, Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -kortit, sekä Alisa Lasku ja Alisa Yrityslasku.

MobilePay: Voit maksaa MobilePay-lompakollasi mikäli olet sallinut verkkokaupoissa maksamisen sovelluksen asetuksista. MobilePay-lompakolla suoritetut maksut veloitetaan lompakkoon liitetyltä maksukortilta. Mikäli maksun veloittaminen maksukortilta epäonnistuu, MobilePay-lompakolla maksaminen ei ole mahdollista verkkokaupassa.

Pivo: Käyttöehdot ovat tarjolla Pivon sivuilla: https://pivo.fi/kayttoehdot/pivon-kayttoehdot/ OP Lasku – Joustava tapa maksaa verkko-ostokset. Kaikkien pankkien asiakkaille.

OP Laskulla voit tehdä enintään 5 000 euron suuruisia ostoksia ja maksaa ne korottomasti pois 45 vuorokauden sisällä. Halutessasi voit pilkkoa laskun useampaan maksuerään. Ostoksesi näkyvät yhdessä paikassa, joten pysyt helposti perillä rahan käytöstä. Luottorajan avulla pidät kulutuksen haluamissasi rajoissa. Saat laskut kätevästi sähköpostiisi. Verkkopalvelussamme näet tietoja OP Laskun käytöstäsi ja tekemiesi ostosten summan. Voit käyttää OP Laskua, jos olet maksukykyinen yli 20-vuotias, ja sinulla on suomalaisen pankin verkkotunnukset. Lisätietoja OP Laskuun liittyen löydät osoitteesta: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/op-lasku

Alisa Lasku on joustava ja turvallinen maksutapa. Maksutapa sopii kaikille yli 20-vuotiaille kuluttajille kaiken tyyppisiin ostoksiin. Halutessasi voit jakaa laskun pienempiin osiin ja maksaa takaisin jopa 60 erässä. Lisätietoja Alisa Laskuun liittyen löydät osoitteesta: https://www.alisapankki.fi/

Visma Pay -maksupalvelun yhteystiedot:
Visma Payments Oy (Y-tunnus 2486559-4)
Sähköposti: helpdesk@vismapay.com
Puhelin: 09 315 42 037 (arkisin klo 9-16)
Postiosoite: Brahenkatu 4, 53100 Lappeenranta

7. Palauttaminen

Asiakkaalla on etämyynnissä lain mukainen 14 vuorokauden peruuttamisoikeus. Asiakkaan halutessa peruuttaa tilauksensa ja palauttaa tuotteen tulee meihin ottaa ensin viipymättä yhteyttä, ensisijaisesti sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@finanime.fi. Annamme vastausviestissä ohjeet palautuksen tekemiseen, virheettömän tuotteen palautuksen postikuluista vastaa asiakas. Palautuksen yhteydessä muista merkata lähetykseen “asiakaspalautus”.

Uutena ostetun tuotteen tulee olla käyttämätön ja avaamaton myyntipakkauksessaan, käytettynä ostetun tuotteen tulee olla pakkauksessaan edelleen sellaisessa kunnossa kun se asiakkaalle toimitettiin. Myyntipakkauksen puuttuessa palautuksesta voimme hyvittää korkeintaan 20% tuotteen arvosta, keräilyesineen laatikkoa voidaan pitää harrastuksen luonteen vuoksi osana esinettä.

Pyydämme asiakasta säilyttämään kaikki asiakaspalautukseen liittyvät asiakirjat huolellisesti, kunnes Finanimelta on tullut tieto palautuksen vastaanottamisesta. Lain mukaan asiakkaan tulee tehdä palautus viipymättä, viimeistään 14 vuorokauden kuluessa ohjeiden saamisesta.

Palautusoikeuden rajoitukset määräytyvät kuluttajansuojalain 6. luvun 16§ mukaisesti.

Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla, valmistajan ”satunnaisjärjestyksessä” pakkaamilla keräilykorteilla/julisteilla tai muilla vastaavilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu.

Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi mm. kuulokkeet, vuodevaatteet, pyyhkeet ym. tekstiilit.

Palvelutuotteilla tai digitaalisella sisällöllä ei ole kuluttajansuojalain mukaisesti peruutusoikeutta, jos palvelun suorittaminen on aloitettu tai digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti on aloitettu asiakkaan annettua suostumuksensa toimittamisen aloittamiseen.

Palautettavat tuotteet tulee pakata huolellisesti, asiakas vastaa palautuksesta johtuvista välittömistä kuluista valitsemansa kuljetusliikkeen hinnaston mukaisesti. Noutamaton paketti katsotaan asiakaspalautukseksi (passiivinen palautus) jolloin asiakkaalta veloitetaan palautuksesta todellisesti aiheutuvat posti- ja käsittelykulut, kuitenkin vähintään 10,90 €. Jos kuluja ei makseta, Finanime ei toimita asiakkaalle enää jatkossa tilauksia. Finanimella ei ole säännöllisesti auki olevaa pysyvää toimipistettä johon asiakas voisi palautuksen tuoda itse henkilökohtaisesti tai muun asiamiehen välityksellä, Oulunkylän noutopisteellä voi palautuksen kyllä tehdä aukioloaikojen ja varaustilanteen mukaisesti.

8. Takuu, tuki ja virhevastuu

Takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Asiakas on velvollinen tutustumaan tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta tai valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta. Takuu kattaa pääsääntöisesti ainoastaan tuotteessa olevat valmistus- ja materiaalivirheet, takuu ei kata normaalia kulumista ja käytöstä johtuvia vaurioita. Takuuaika on määritelty tuotetiedoissa. Jos takuuaikaa ei ole erikseen määritelty tuotetiedoissa, on se yksi vuosi (12kk) ostopäivästä.

Takuukorjaus tehdään aina valmistajan tai maahantuojan takuuehtojen mukaisesti

Vastuu digitaalisista tallenteista määräytyy aina vaaranvastuun mukaisesti. Finanime ei ole vastuussa digitaaliselle medialle tallennetuista tiedoista tai ohjelmistoista vaaranvastuun ollessa asiakkaalla. Varmuuskopiointi on ostajan vastuulla.

9. Reklamaatio

Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen, kuitin tai muun todistuksen ostopaikasta ja –ajankohdasta palautuksen yhteydessä tai reklamoidessaan tavaran virheestä. Finanime pidättää oikeuden periä kuitin etsinnän aiheuttamat kustannukset ostajalta.

Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti. Vapaamuotoisen reklamaation voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@finanime.fi tai kirjeenä. Verkkosivulla on mahdollisuus jättää asiakaspalautetta.

Erimielisyyksien ratkaiseminen ja oikeuspaikka: Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Asiakas voi nostaa sopimuksen velkasuhteesta aiheutuvia riitaisuuksia koskevan kanteen Finanimea vastaan joko Finanimen kotipaikan käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on asuinpaikkansa. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään Finanimen kotipaikan käräjäoikeudessa.

Asiamieskuluja ei korvata, Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoaa veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.